Thomas B`s Blog

Thomas B`s Blog

søndag den 18. januar 2015

Mænd Mod Købesex.

I dag er det et år siden jeg oprettede siden , - ”Mænd Mod Købesex” på Facebook. Dengang havde jeg længe holdt til på og fulgt med på den norske side ”Menn Mot Sexkjøb” og gået og tænkt på hvornår der kom en dansk pendant. Der skete bare ikke rigtig noget og det gik op for mig at der måske aldrig ville ske noget medmindre jeg selv handlede. Som sagt så gjort. I dag er vi lige på trapperne til at runde de 600 likes, hvilket egentlig ikke er så dårligt på et år. Hvad har det år så bragt i forhold til mænd, sexkøb og prostitution her i Danmark.

Stort set intet desværre ! Jeg oplever, til stadighed en enorm berøringsangst overfor emnet fra mange mænd. De mænd, som hævder sig in debatten er de rabiate mænd. Mænd som på brovtende, nedgørende og grotesk usympatisk vis, sviner de tidligere prostituerede, der er stået frem med deres historier og prøver at få stillet sexkøberne til ansvar for deres handlinger. Den resterende gruppe mænd er enten imod at gøre det ulovligt eller ønsker ikke at stå offentligt frem med en udmelding om, at de rent faktisk støtter et sexkøbsforbud. Bortset fra den omtalte rabiate gruppe af mænd er det min oplevelse, at hele debatten om prostitution opfattes, som ubelejlig eller ubehagelig for den resterende gruppe mænd. Desuden sidder jeg i dag inde med en viden om, at man kan miste både bekendte, forretningsforbindelser og hvem ved måske også venner, hvis man skilter med at man går ind for et købesexforbud. Det kommer desværre ikke bag på mig L. Det bekræfter den antagelse jeg længe har haft og, som jeg også redegjorde for på en workshop i København i marts nemlig den, at der blandt mænd er sådan en tavshedens lov. Vi blander os ikke i den slags. Vi undgår helst emnet og hvis det endelig berøres er det som regel i form af jokes og i muntert selskab. Det er simpelthen ”farligt” at røre ved og det er en ”privat sag”. På den måde undgår man jo også behændigt at forholde sig de efterhånden rigtig mange tidligere prostituerede, der er stået frem og sat ord på de skadelige virkninger prostitution har haft for dem. Hvis det de fortæller står til troende og det gør det for mig, så er de mænd der frekventerer prostituerede ude i at begå overgreb hver gang de betaler for at onanere op i en prostitueret.

En anden ting der fortæller mig noget om, at det kan have omkostninger at melde ud er den respons jeg tidligere på året modtog på baggrund af et opråb og opslag på Mænd mod købesex. Her opfordrede jeg mænd der havde liket siden til at stå frem og fortælle lidt om hvorfor de havde liket siden, hvorfor de går ind for et købesex forbud.  Ligeledes efterlyste jeg mænd som måske havde lyst til at mødes og diskutere hvorledes vi måske kunne udvikle siden, tage nye initativer, som skulle får mænd til at forholde sig til det faktum, at der blandt deres venner givet er nogle der køber sex. Sætte skub i en etisk debat blandt mænd om det det u/rimelige i at udnytte kvinder til sex. Prøve at få dagsordensat en debat, som jeg synes medierne og for den sags skyld politikerne totalt forbigår, nemlig debatten om sexkøbernes ansvar og rolle.  Jeg fik 1, skriver EN henvendelse, som gik på at hjælpe med at køre og administrere siden her. Den var jeg glad for selvom vedkommende måtte sige fra efter 14 dage, da han desværre havde lovet for meget og ikke kunne overskue det, hvilket jeg har helt og aldeles respekt for.  Det fortæller mig dog desværre også en del om, hvor svært det er at få mænd til at tage del i den her debat.

Heldigvis har der i det forløbne år også været positive tegn både herhjemme og ikke mindst i udlandet. Den norske undersøgelse, der skulle undersøge effekten af det norske købesex forbud var meget positiv og den nye borgerlige norske regering vil får mere end svært ved at forsvare at droppe loven. I Nordirland og Canada er der indført sexkøbslov efter den nordiske model og de er også på vej med en tilsvarende lov i Frankrig.

Endelig blev der på dansk grund lanceret et fantastisk initiativ af forfatter, pædagog og tidligere prostituerede Tanja Rahm nemlig ”Netværksgruppen for kvinder med erfaring fra og som er ude af prostitution”. (www.netvaerksgruppen.dk). Mænd Mod Købesex var med ved opstarts receptionen i København og støtter det fantastiske initiativ helhjertet. De tidligere prostituerede ligger inde, med en fantastisk stor viden om de skadelige virkninger af et liv i prostitution og ved at gå fælles, om at dele denne viden burde de blive en faktor i debatten, som selv ikke de danske politikere burde kunne komme udenom. Vi venter spændt på udkommet af deres første møde og hvilke initiativer der over tid bliver sat i søen fra deres side. En opfordring herfra skal der lyde til, at man går ind og støtter initiativet økonomisk. Det er stærkt retraumatiserende, at genfortælle sin historie for de tidligere prostituerede, så de har ikke mindst brug for økonomisk støtte til supervision.

Min kamp fortsætter, Mænd Mod Købesex` kamp fortsætter og det gør den ved fortsat at opfordre til debat. Vi vil dele de prostitueredes historier, dele historierne om de handlede kvinder, om hvor galt det kan gå når man vil ”skabe gode” forhold for de prostituerede i eksempelvis Tyskland. Historierne om de mænd de udøver vold og voldtager prostituerede, om de mænd der skriver anmeldelser om de prostituerede, som er så fornedrende, så man ikke tror sine egne øjne.


Hvis du mener, at mennesker ikke bør være en handelsvare, så giv gerne min side et like og deltag aktivt i debatten. Vi bliver heldigvis stadig flere ! 

www.facebook.com/maendmodkoebesex

Ingen kommentarer: