Thomas B`s Blog

Thomas B`s Blog

onsdag den 5. februar 2014

SKAL mænd have sex ?

I debatten for eller imod prostitution er de sexkøbene mænd kommet i fokus ikke mindst takket være flere skarpe og gode indlæg fra den tidligere prostituerede Tanja Rahm. Hun har her på det sidste sat fokus på efterspørgslen, som et af de helt store problemer. Dermed  har hun også sat fokus på det ansvar vi mænd må påtage os, nemlig ansvaret for at udbrede en holdning til, at sexkøb er at sammenligne med et overgreb på kvinder. At udbrede den holdning overfor de af vores kønsfæller der benytter sig af prostitution, samt vores børn, så de ikke begår samme fejl.

En af de myter der har meget svært ved at dø og som hele tiden får næring, specielt af mænd, er at mænd ikke kan undvære sex. At de har et nødvendigt behov der skal dækkes og hvis ikke på "normal" vis med en kæreste/kone/partner, så med en prostitueret. 

Måske er jeg ikke normal, men jeg vil gerne undsige mig det behov. Nej, mænd SKAL ikke have sex. Mænd behøver ikke gå amok, voldtage eller gå til prostituerede, hvis de skal undvære sex igennem længere tid. Sågar et helt liv vil jeg påstå. Nuvel jeg har ikke undværet sex et helt liv, men har uden problemer klaret mig i flere perioder af både 1 og 2 år uden jeg er blevet uligevægtig og tænk sig, - jeg synes ikke engang det er nogen stor præstation.  Har jeg savnet sex, - tja jo men endnu mere har jeg savnet nærhed, intimitet, fortrolighed, berøring og omsorg, hvilket ikke nødvendigvis indebære sex. Jeg tror, det er her mænd nogle gange går galt i byen. Jeg har en tro på, at det sex nogle køber hos en prostitueret er et tegn på en manglende kontakt til en selv og de behov man som mand/menneske reelt har, men ikke kan finde ud af at anerkende. Måske fordi man "er", eller synes man skal være så meget MAND. Og vi får jo ingen af delene hvis vi går til en prostitueret. Vi får taget trykket, - det tryk man akkurat ligeså godt kan få taget ved simpel onani. Nå, nej ikke ligeså godt. Faktisk endnu bedre, for vi behøver så ikke begå overgreb og for nogens vedkommende, dem som faktisk har det skidt med at gå til prostituerede, så slipper vi også for den dårlige samvittighed. Nogle endda for at begå utroskab. Men lad mig iøvrigt lige slå fast, at jeg ikke ser det som en god undskyldning, at man ikke er i tilstrækkelig kontakt med sig selv, for selv den mest fornægtende mand ved med sig selv, at han gør vold på de prostituerede. Desuden er svingerklubber jo opfundet, hvis man endelig mener behovet er umenneskeligt !

Jeg har, det erkender jeg, tidligere i mit liv overvejet at gå til en prostitueret. Er det noget jeg er stolt af, nej men det er en realitet jeg må se i øjnene og som jeg dengang og nu har valgt at forholde mig til. Jeg selv er, som det fremgår af bloggen, som barn blevet seksuelt misbrugt og har derfor haft et meget svært følelsesliv, hvor lige præcis nærhed, intimitet og fortrolighed har været meget svære størrelser at håndtere. Derfor var tanken en overgang besnærende. Det var jo en dejlig tanke ikke at skulle forholde sig til egne følelser. Bare plain rå sex og så ud af vagten igen. Heldigvis var barrieren alligevel for stor og min selvindsigt tilstrækkelig til at stoppe mig. Det var jo ikke det jeg manglede. Det jeg manglede var netop de føromtalte ting, - nærhed, intimitet, fortrolighed, omsorg. Tanken om, at gå ind til en fremmed kvinde der reelt ikke ønskede mig og så være intim sammen med hende var desuden afskrækkende. Tanken om den udnyttelse jeg stod for ved at betale penge for "onani" i hendes krop var afskrækkende. Tanken om at det kunne være en handlet kvinde var afskrækkende. Tanken om at jeg udsatte en anden for selvsamme overgreb, som jeg selv havde været udsat for var forfærdelig.

Der er altså ganske rigeligt der burde afskrække mænd fra at gå til prostituerede og jeg er så ganske træt af, at vi mænd skulle være så nemme ! At vi skulle være på sådan et stenalderniveau, at vi ikke kan kontrollerer vores sexualitet. Det er sgu for pinligt. Det kan vi gøre bedre og du kan gøre dit ved at udtrykke din afstandtagen til at mænd går til prostituerede. Ved at diskutere emnet eller gøre opmærksom på din holdning, eksempelvis på de sociale medier vi efterhånden alle er på.

1 kommentar:

ARA sagde ...

Godt skrevet Thomas. Deler